Blombud med kort

 Uppdaterad 2020-05-01

Om du funderar på att skicka blombud med kort men undrar vilka du kan välja mellan till din hälsningstext, vad det kostar eller har någon annan fråga om hälsningskortet så har hittar du följande svar:

  • måste jag köpa till ett kort vid blombud?
  • vilka kort kan man välja mellan?
  • vad kostar kortet vid blombud?
  • hur stort är kortet till min hälsningstext?
  • hur mycket text kan jag skriva på kortet?
  • vad ska jag skriva för text på kortet?
  • vem skriver min text på kortet som levereras?

Scrolla ner och läs mer om kort innan du beställer blombud!

Måste jag köpa till ett kort vid blombud?

Nej, om du vill skriva en hälsningstext så kommer det att ingå ett kort gratis med blombudet utan någon extra kostnad. När du vill beställa blomsterbud så får du möjlighet att skriva en liten hälsning till mottagaren om du vill. Om du inte vill behöver du inte skriva någon hälsningstext alls men det vanligaste är att det finns hälsningstext med blommorna.

Vilka kort kan man välja mellan?

Du får alltid ett kort på köpet, ett som ingår i blombudet utan extra kostnad och som du inte vet hur det ser ut. Ofta är detta utskrivet maskinellt på en skrivare som floristen har och skrivs då ut på ett perforerat papper med förtryckt logotyp från blombudet. 

Om du vill ha ett annat kort än det som ingå så erbjuder alla blombud alternativ och du kan beställa ett exklusivare kort. Ingen av blombuden erbjuder dig möjligheten att se korten innan du beställer utan du får förlita dig på att den lokala floristen som får din beställning väljer ett som passar till blommorna och syftet.

FlowerHouse erbjuder en smart funktion

Hos FlowerHouse kan du välja vilket syftet kortet ska användas för, de har en drop down meny med olika alternativ. Denna lilla funktion ökar din chans att floristen förstår syftet med blombudet och hjälper dom att välja relevant kort.

Hjälp floristen välja rätt kort till ditt blombud

Hos samtliga blombud kan du skriva information till floristen om du beskriva vilket typ av kort som du önskar att de väljer när du köper ett exklusivare kort.

Anledningen till att du inte kan se kortet innan är så enkel att varje florist är oftast sin egen och driver sitt egna bolag medan de har anslutit sig till tjänsten blombud. Blombudet vet aldrig vilka kort som finns hos varje enskild florist därför kan du inte se dessa.

Vad kostar kortet vid blombud?

Det ingår alltid ett gratis kort vid blombud så det kostar inget extra, om du inte vill ha ett exklusivare kort. Väljer du ett exklusivare kort så tar alla Blombud extra betalt, ca 25-30 kr, du hittar deras priser här;

 

    Hur stort är kortet till min hälsningstext?

    Ingen av blombuden preciserar måtten på korten vid blombud men några anger lite riktlinjer som exempelvis, Interflora erbjuder ett exklusivare kort med måtten 6-8 cm.

        Hur mycket text kan jag skriva på kortet?

        När du beställer blombud och ska skriva texten till kortet så kommer den funktionen efter att du har valt blommorna som du ska skicka. Blombuden har lite olika begränsningar för hur mycket text du kan skriva förutom FlowerHouse som inte har någon teknisk begränsning på hur mycket text du kan skriva, i alla fall inte vad vi kan se när vi har testat att skriva över 500 ord. De andra två blombuden, Interflora och euroflorist har liknande begränsningar i antal tecken;

         

          Vad ska jag skriva för text på kortet?

          En vanligt återkommande fråga är själva texten som ska skrivas på kortet, vad du ska skriva. Ofta vill man vara väldigt fyndig eller personlig men just vid skrivandet är det lätt att få skrivkramp och inte komma på något bra. 

          Det finns mängder av olika textvarianter som du kan skriva som kan trollbinda och har du den talangen så har du världens chans att få mottagaren att ta del av dina tankar och känslor. Men om du saknar inspiration och den poetiska talangen så är faktiskt ibland de enkla korttexterna bäst, som exempelvis;

           

          • Du är världens bästa mamma!
          • Jag älskar dig!
          • Grattis på namnsdagen!
          • Jag önskar dig en underbar födelsedag!
          • Lycka till på nya jobbet!

           

          Om du vill ha tips på korttexter till Mors Dag så har vi en hel drös med korttexter här!

           

              Vem skriver min text på kortet som levereras?

              För bara några år sedan så var många av korttexterna skrivna för hand av floristen i blomsterbutiken som fick beställningen på blombuden. Och så är det ofta även idag när det är exklusiva kort som du betalar extra för när du vill skicka blommor. 

               

              Men när du inte väljer något exklusivt kort utan nöjer dig med det som du får med på köpet, då är det ofta utskrivet från en dator hos floristen. Floristen har ett lager med kort med blombudets logotyp och lägger det i skrivaren när de ska behandla din beställning, ut på andra sidan kommer kortet med din korttext och en lapp med leveransadressen som de kan fästa på blommorna för att underlätta för chauffören.

              Vad gör jag om jag upptäcker att jag har skriver fel?

              Om du upptäcker att du har skrivit fel i korttexten, stavfel eller något ordval som inte blev riktigt bra, då bör du kontakta blombudet omgående. Så länge inte floristen har påbörjat att binda din bukett så har du fortfarande chans att förhindra och korrigera felet i korttexten. Ofta påbörjar floristen din bukett samma dag som den ska levereras så om du har upptäckt felet ett par dagar innan blomsterleveransen så har du goda chanser att få felet åtgärdat.

                Vad gör jag om floristen skrivit fel eller skriver fult?

                Ibland skriver floristen korttexten för hand och ibland blir det också fel eller “fult”, även om det inte händer så ofta. Om floristen har stavat fel eller skrivit fel namn så bör du kontakta blombudet och reklamera eftersom det har blivit fel. Av ett sådant fel får du sällan tillbaka pengarna utan snarare en mindre kompensation eller en rabattkod för kommande blombud.

                 

                Om floristen har skrivit fult, enligt din eller mottagarens åsikt så är det svårare att få till en reklamation eftersom det ligger i betraktarens ögon. Trots allt är det bra om du hör av dig till blombudet för då kan de lyfta upp detta med den lokala floristen och kanske hitta en lösning framöver som förhindrar att andra kunder får samma negativa upplevelse som dig.